Goda sömnvanor är en viktig del av en bra livsstil. Barn och ungdomar behöver sömn för att hjärnan och kroppen ska kunna växa, läka skador och återhämta sig. Dessutom växer och utvecklas barn snabbt, därför behöver de mycket sömn. Sömnen hjälper kroppen att hålla sig frisk och forskning tyder på att bra sömn hjälper till att reglera aptiten och därmed minskar risken för övervikt.
När barn eller ungdomar har sovit för lite får de sämre minne och koncentrationsförmåga och har svårare att lära sig nya saker. De kan också bli ledsna, irriterade och rastlösa.

Att tänka på när sömnen inte är bra. När barn har problem med sömnen kan man som förälder tänka igenom några saker:

  • Om man har tillräcklig information om hur barn i den åldern brukar sova, eftersom det gör det lättare att förstå att det är ett problem.

  • Om det finns medicinska, sociala eller psykologiska problem som verkar göra att barnet sover sämre, till exempel infektioner eller att det har skett någon förändring i familjen.

  • Om det går att förbättra sömnvanorna.

  • Om sömnproblemen har pågått så länge eller är så besvärliga att man bör söka vård.


Vill du veta mer om sömnstörningar
1177 om sömnstörningar 

Hitta hjälp – hit kan du vända dig
Elevhälsa
Bollnäs familjecentrum
Ungdomsmottagningen
BUP