Bollnäs kommun följer myndigheternas råd och riktlinjer gällande covid-19.
Mer information om coronaviruset i Bollnäs kommun.
Vi söker
semestervikarier!
Skicka din ansökan idag
Samlad information
om Covid-19
Sök verksamhetsbidrag innan
torsdag den 25 februari!
Bollnäs växer – häng med på Bollnäs resa in i framtiden!
Upplev vintern i Bollnäs Kommun!

Genom att visa att du finns där kan du lätta bördan för någon som mår dåligt.

Att inleda ett samtal med en person som verkar må dåligt kan för många kännas lite jobbigt till en början. Det är lätt att tänka ”Vad ska jag säga?” eller ”Hen vill kanske inte prata” o.s.v. Men det viktiga är att göra det ändå! I de flesta fall kan det för personen som mår dåligt kännas som att bördan blir lättare att bära, bara genom att någon frågar, och att personen då har en möjlighet att dela med sig av det jobbiga. För liksom att delad glädje är dubbel glädje kan delad börda upplevas som lättare.

Att skapa ett förtroende är A och O för ett bra samtal. Det är viktigt att du visar med ditt kroppsspråk att du är intresserad och bryr dig. Det kan exempelvis vara genom att ha ögonkontakt och vara genuin i det du säger. Tänk att din inställning ska vara fördomsfri och öppen. Ställ gärna öppna frågor som ”Hur har du det?” eller ”Har det hänt något?”. Undvik ja- eller nej-frågor. Även mer allmänna frågor som ”Vad gjorde du igår?” kan vara en start på ett samtal. Att fråga ”Varför?” kan upplevas som ifrågasättande och är därför bra att hoppa över. Var inte orolig för tystnad. Ibland kan var och en behöva tid till att tänka efter och reflektera över vad som sagts. Låt samtalet få ta tid. Lyssna efter positiva inslag i samtalet där du kan fiska upp och belysa detta. Inge hopp och uppmuntra!

Det finns hjälp att få!

Hjälp och stöd
Vid nödsituation med fara för liv - Ring 112
Sjukvårdsrådgivning - Ring 1177
Socialtjänsten - Ring 0278-25190
Mind. Självmordslinjen, öppet dygnet runt
Ring 901 01

Mind. Föräldralinjen, vardagar kl. 10-15 samt torsdagar kl. 19-21
Ring 020-85 20 00

Mind. Äldrelinjen, vardagar 8-19 och helger 10-16
Ring 020-22 22 33

Barnens rätt i samhället, Bris.se

Bris, barnens telefon, alla dagar kl. 9-12 och 14-21
Ring 11 61 11

Bris, vuxnas telefon, om barn, vardagar kl. 9-12
Ring 077-150 50 50

Bris, vuxna. Stödlinje för idrottsledare, vardagar kl. 9-12
Ring 077-440 00 42

Jourhavande medmänniska, alla dagar kl. 21-06
Ring 08-702 16 80

Socialjouren, Ring 026-100225,

Måndag–torsdag kl. 17.00–23.00
fredag kl. 17.00–02.00
lördag kl. 16.00–02.00
söndag kl. 16.00–23.00

Svenska kyrkans SOS-telefon, vardagar kl. 13-21, helgdagar kl. 16-21
Ring 0771-800 650

Jourhavande präst, vardagar kl. 17-06
Ring 112 och fråga efter jourhavande präst

Jourhavande präst, chatt, söndag till torsdag kl. 20-24
Klicka vidare på ”Chatta”.

Röda korsets Jourhavande kompis, chatt vardagar kl. 18-21, lördag-söndag kl. 14-17
Umo, Ungdomsmottagningen, för unga 13-25 år
Klicka vidare på ”Att ta hjälp”.

SPES, Riksförbundet för suicidprevention och efterlevandes stöd, alla dagar kl. 19-22
Ring 020-18 18 00

Ytterligare läsning: Om du eller någon i din omgivning inte mår bra


Bollnäs kommun arbetar efter de globala målen för hållbar utveckling och vi vill lyfta mål 3 som handlar om att säkerställa hälsosamma liv och främja välbefinnande för alla i alla åldrar.

 

Dela på Facebook