Bollnäs kommun erbjuder både Servicepunkter och InfoPoints. Men vad är egentligen skillnaden? Och för vem? Kort kan man säga att en Servicepunkt riktar sig till invånare i kommunen som bor utanför centralorten. Medan en InfoPoint riktar sig till tillfälliga besökare/turister och är turistinformationens förlängda arm.
En Servicepunkt är en plats att träffas på, där du får service och information nära där du bor. Syftet med dessa är att få en utökad service på landsbygden. Möjligheten att uträtta enklare ärenden utan behöva åka in till centralorten, sparar både tid och pengar för invånarna samtidigt som miljöpåverkan minskar. I Bollnäs har vi i dagsläget tre servicepunkter som ligger i anslutning till en butik. Servicepunkterna erbjuder olika service med lokala anpassningar. Det kan vara att kunna ta en kopp kaffe, låna dator, hämta ut medicin, posta brev samt träffa andra människor, på ett coronasäkert sätt såklart. Servicepunkterna är navet och den naturliga mötesplatsen i de mindre samhällena, utanför centralorten.
En InfoPoint är en turistserviceplats och den auktoriserade turistinformationens förlängda arm. Du känner igen dem genom det grön/vita auktorisationsmärket. InfoPoints riktar sig till nya besökare/turister och befintliga medborgare som vill uppleva närområdet. En InfoPoint är en plats besökare naturligt söker sig till och där personalen ska kunna hjälpa till med det vanligaste frågorna för området samt erbjuda inspirerande information om upplevelser och aktiviteter i kommunen.